Veelgestelde vragen melden

Het melden van grensoverschrijdend gedrag kan veel vragen oproepen. CVSN heeft de meestgestelde vragen aan onze casemanagers hieronder uitgeschreven om je een beter beeld te kunnen schetsen over de gang van zaken.

Veelgestelde vragen over het melden

CVSN heeft de meestgestelde vragen die onze casemanagers krijgen hier uitgeschreven om je een beeld te kunnen schetsen over de gang van zaken.

Wie kan melden bij CVSN?

Iedereen die iets is overkomen, iets heeft gezien of ergens wetenschap van heeft, kan een melder zijn. Denk aan sporters, ouders, omstanders, bestuursleden, trainers, coaches, begeleiders, vrijwilligers en artsen. Voor sporten, verenigingen en sportbonden die bij NOC*NSF als koepelorganisatie zijn aangesloten, is dit melden centraal georganiseerd bij Centrum Veilige Sport Nederland (CVSN). Daarnaast is CVSN ook het meldpunt voor een aantal andere sportgerelateerde organisaties, zoals ENVOZ zwemdiploma's, Nationale Raad Zwemveiligheid NRZ, NABV Airsoft en de Krajicek Foundation. Voor iedereen geldt: ben je in acuut gevaar? Bel de politie.

Wat is een melding?

Een melding is informatie over een mogelijke integriteitsschending in de sport. Een melder heeft daarbij de bedoeling dat de melding behandeld gaat worden bij een bevoegde organisatie.

Wat kan ik melden?

Alle (vermoedens van) integriteitsschendingen mag je bij ons melden. De focus bij CVSN ligt daarbij op intimidatie en machtsmisbruik, seksuele intimidatie en misbruik, discriminatie, pesten, uitsluiting, matchfixing en verboden middelen gebruik. 

Kan ik anoniem melden?

Het is mogelijk om anoniem bij ons te melden, je bent dus niet verplicht jouw naam te delen. Houd er wel rekening mee dat interventies op basis van een anonieme melding beperkt zijn. Als jij anoniem wilt blijven dan zijn persoonsgerichte interventies of onderzoeken bijvoorbeeld vaak niet mogelijk. Je kan er bij ons ook voor kiezen om op een later moment uit de anonimiteit te treden. CVSN maakt onderscheid tussen:

  • Volledig anonieme meldingen waarbij het wel mogelijk is om opnieuw in contact te treden.
  • Volledig anonieme meldingen zonder mogelijkheid om opnieuw in contact te komen om vragen te stellen.

Waar in de sport kan ik terecht met mijn melding?

Als melder bepaal je zelf, waar je een nare ervaring of een incident bespreekbaar maakt. In de sport kan je daarvoor terecht bij het bestuur van jouw sportvereniging, het meldpunt bij de sportbond (op de website van de sportbond hoort duidelijk te staan wie het aanspreekpunt is) en bij het zelfstandig opererend Centrum Veilige Sport Nederland.

Wanneer kan ik CVSN bereiken?

Contact met CVSN is altijd gratis, nagenoeg 24/7 en indien gewenst anoniem mogelijk via diverse kanalen. Klik hier voor de contactpagina met de actuele tijden en mogelijkheden.

Wie behandelt mijn melding?

De casemanagers van CVSN en integriteitsmedewerkers van sportbonden behandelen jouw melding met zorgvuldigheid. Alle medewerkers bij het CVSN hebben daarvoor een geheimhoudingsplicht ondertekend. Voor het vastleggen van jouw persoonsgegevens en het delen hiervan met derden vragen wij jouw toestemming. Persoonsgegevens zullen niet zonder deze toestemming worden vastgelegd en ook niet zonder toestemming worden gedeeld met derden. CVSN en/of jouw sportbond streven altijd naar een passende opvolging van jouw melding en daarvoor kan het noodzakelijk zijn om informatie uit jouw melding geanonimiseerd te bespreken met derden. Uiteraard bespreken we dit met je en zijn er ook legitieme redenen om een melding of bepaalde informatie uit de melding niet te delen.

Onderzoekt CVSN mijn melding?

CVSN is een meldpunt in de sport, het biedt een luisterend oor en geeft opvolgingsadvies. CVSN doet zelf geen onderzoek en organiseert dus ook geen hoor- en wederhoor ten behoeve van waarheidsvinding. Casemanagers kunnen onderling overleggen om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de melding om zodoende zorg te kunnen dragen voor een passende opvolging.

Wat vraagt een casemanager als ik melding doe?

Tijdens het eerste contact vraagt onze casemanager naar je verhaal en wat je als melder graag wilt. De casemanager helpt je om je verhaal te formuleren zonder naar persoonlijke details te vragen van het incident. Die zijn namelijk meestal niet nodig om je melding op te volgen. Bovendien wil de casemanager een eventueel aankomend onderzoek niet verstoren door te veel vragen te stellen die je later nog een keer moet beantwoorden. Hetzelfde geldt als een bestuurder van een vereniging contact heeft over wat te doen bij een incident.

Je kan bijvoorbeeld vragen verwachten zoals:

  • Wat is er gebeurd? 

  • Wat is daarvan de impact op jou?

  • Hoe gaat het nu met je?

  • Wanneer is dit voorgevallen?

  • Waren er andere personen bij?

  • Weet je wie de beschuldigde is?

  • Heb je bewijsmateriaal?

  • Zijn er andere slachtoffers?

Waar kan ik terecht als ik eerst vertrouwelijk wil spreken, voordat ik misschien melding maak?

Je kiest zelf waar je een nare ervaring of incident dat je hebt meegemaakt, gezien of gehoord bespreekbaar maakt. In de sport kun je terecht bij een vertrouwenscontactpersoon van je vereniging. Deze vertrouwenscontactpersoon is het eerste aanspreekpunt, jij maakt zelf de daadwerkelijke melding bij het bestuurslid. Sportbonden kunnen een vertrouwenspersoon aanbieden voor leden. Bij CVSN kun je in het eerste gesprek, voordat je melding maakt, uitleggen bij een casemanager dat je graag eerst zou willen spreken met een vertrouwenspersoon. De casemanager kan je dan koppelen aan een vertrouwenspersoon van het Sport Vertrouwenshuis.